کد مطلب:314718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

سقاخانه ی بقعه ی امامزاده سید نصرالدین
از دیگر بقاع متبركه امامزادگان تهران، حرم مطهر حضرت سید ناصرالدین (علیه السلام) كه در میان مردم به سید نصرالدین شهرت دارد؛ واقع در ضلع غربی خیابان خیام است. متأسفانه قسمتی از صحن وسیع این مكان مقدس در جریان



[ صفحه 211]



خیابان كشی های زمان رضاخان پهلوی، داخل خیابان شده است به طوری كه امروزه مقبره این بقعه در سمتی و حجرات در طرف مقابل خیابان قرار گرفته اند (شهری: 1367، ج 1، ص 427).

در باب وجود یا عدم وجود سقاخانه ای مستقل در صحن این بقعه، اطلاع دقیقی در دست نیست. ولی در كوچه های اطراف این مكان مقدس، با فواصل نه چندان زیاد سقاخانه های متعددی مشاهده می شود كه هنوز هم مورد عنایت اهالی محل هستند. چنان كه گذشت تغییر بافت در كوچه های اطراف این بقعه متبركه، مشكل بزرگی در بررسی سقاخانه های منسوب به این مكان ایجاد نموده است. طبق اظهارات تعدادی از اهالی كهن سال محله، قبلا درون كوچه ای جنب این بقعه، سقاخانه كوچك و محقر برای استفاده ی زائران تدارك شده بود كه اكنون مدتهاست ویران شده است. البته سقاخانه ای موسوم به ابوالفضل (علیه السلام)، در كوچه شهید مشتاقی و در فاصله ای نه چندان دور از ضلع جنوبی این بقعه قرار دارد كه گاه منسوب به این بقعه متبركه خوانده می شود. در مورد این سقاخانه در بحث سقاخانه های دایر تهران مطالب بیشتری خواهد آمد.